حامله شدن دختر زانی …سوال و جواب فقهی

image

سوال: دختری بدون ازدواج شرعی حامله می شود، عمر جنین او چهار هفته یعنی یک ماه است، الان می خواهد جنینش را سقط کند، ولی نمی داند کارش جواز دارد یا خیر؟ و آن پسری که با او زنا کرده می خواهد با وی ازدواج کند، آیا ازدواج آندو در حالتی که دختر حامله است جایز است؟ چون شنیدم ازدواج با زن حامله جایز نیست.

جواب: زانی و زانیه می توانند با هم ازدواج کنند، بشرطیکه قبل از آن توبه صادقانه کنند و تصمیم بگیرند که دیگر مرتکب آن نخواهند شد، بعد از آن جایز است ازدواج کنند.

اما اگر زانیه حامله باشد، نکاح او تا زمان وضع حملش جایز نیست، علاوه بر آن باید بدانند که بر طبق رأی جمهور علماء: بچه بدنیا آمده از راه زنا به مرد زناکار (پدرش) نسبت داده نمی شود، بلکه به مادرش منتسب است، هرچند بعضی از اهل علم گفتند: اگر زانی ادعای آن بچه را داشته باشد به او منتسب می شود.

در فتاوی هیئت دائمی افتاء آمده : «بر هر دوی شما واجب است به درگاه الله متعال توبه کنید، و از این گناه دست بردارید و از آنچه انجام دادید نادم و پشیمان شوید، و تصمیم جدی بگیرید که مرتکب آن نخواهید شد، علاوه بر آن اعمال صالحه خود را بیافزایید، امید است الله متعال توبه شما را پذیرفته و گناهانتان را به حسنات تبدیل کند، الله متعال می فرماید: «و کسانی که معبود دیگری را با الله متعال نمیخوانند؛ و انسانی را که الله متعال خونش را حرام شمرده، جز بحق نمیکشند؛ و زنا نمیکنند؛ و هر کس چنین کند، مجازات سختی خواهد دید! عذاب او در قیامت مضاعف میگردد، و همیشه با خواری در آن خواهد ماند! مگر کسانی که توبه کنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند، که الله متعال گناهان آنان را به حسنات مبدّل میکند؛ و الله متعال همواره آمرزنده و مهربان بوده است. و کسی که توبه کند و عمل صالح انجام دهد، بسوی الله بازگشت میکند (و پاداش خود را از او میگیرد)».

و اگر می خواهی با او ازدواج کنی، قبل از عقت نکاح وی ابتدا لازمست که به او (یعنی زانیه) مهلت دهی تا با سپری کردن یک حیض پاک شود، و اگر روشن شود که حامله است در اینحالت تا وضع حمل او جایز نیست وی را عقد کنی، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم نهی کردند از اینکه کسی کشتزار دیگری را آبیاری کند». “فتاوی اللجنة الدائمة فی مجلة البحوث الإسلامیة” (ج/9 ، ص/72) .

و منظور از اینکه نهی شده شخصی کشتزار دیگری را آبیاری کند، حدیثی است که از رویفع بن ثابت رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه سلم فرمود: « برای فردی که به الله و روز قیامت ایمان دارد، روا نیست که با آبش (یعنی: منی اش) کشتزار دیگری را آبیاری کند (یعنی با زنی که از دیگری حامله شده همبستری کند)». حافظ ابن حجر در “بلوغ المرام” گفته: ابوداود و ترمذی روایت کرده اند و ابن حبان صحیح دانسته و بزار آن را حسن دانسته است.

و اما سقط جنین جایز نیست، بلکه این گناهی دیگر افزون بر گناه سابق است، وانگهی پیامبر صلی الله علیه وسلم زنی که بر اثر رابطه زنا حامله شده بود (یعنی غامدیه)، امر نکرد که جنینش را سقط کند، بلکه به او امر نمود که وضع حمل کند و بچه را شیر دهد بعد از آن حد زده شود، ماجرای آن در صحیح مسلم آمده است.

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).
والله اعلم
وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: