شرح و بیان رکن اول اسلام (لا اله الا الله محمد رسول الله)

کلمۀ شهادت اولین پایه و رکن دین اسلام است، که با خواندن آن بنده در اسلام داخل می‌گردد، و کسیکه به این کلمه گواهی و شهادت ندهد، مسلمان شمرده نمی‌شود.
پس اولین امر دینی مهمی که دانستن آن بر بنده واجب است، دانستن معنای درست کلمۀ شهادت و احکام و مسایل متعلق به آن است.
پیامبر صلی الله علیه وسلم وقتی معاذ رضی الله عنه را به حیث دعوتگر و معلم به یمن فرستاد به او فرمود: «إِنَّكَ سَتَأْتِي قَوْمًا أَهْلَ كِتَابٍ فَإِذَا جِئْتَهُمْ فَادْعُهُمْ إِلَى أَنْ يَشْهَدُوا أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ، وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللهِ فَإِنْ هُمْ أَطَاعُوا لَكَ بِذَلِكَ فَأَخْبِرْهُمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ فَرَضَ عَلَيْهِمْ خَمْسَ صَلَوَاتٍ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَلَيْلَةٍ….». [متفق علیه]
«همانا تو نزد قومی از اهل کتاب خواهی رفت، پس آنها را دعوت کن تا گواهی دهند که معبود برحقی جز الله تعالی نيست و اينکه محمد رسول (صلی الله علیه وسلم) و فرستادۀ الله تعالی می‌باشد. اگر آنها در اين امر از تو پيروی کردند، آنها را آگاه کن که الله در هر شب و روز پنج وقت نماز بر ايشان فرض نموده است…». [صحیح مسلم به روایت ابن عباس رضی الله عنهما].
و در لفظ بخاری چنین فرمود: «فَلْيَكُنْ أَوَّلَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ عِبَادَةُ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ». «پس اولین چیزی که آنها را به آن دعوت می‌دهی عبادت الله تعالی به یگانگی است..».
کلمه شهادت در حدیث جبریل علیه السلام نیز وارد شده آن هنگام که جبریل در مورد مراتب دین که عبارت از اسلام، ایمان و احسان است از پیامبرصلی الله علیه وسلم پرسید، سپس ایشان به یاران شان فرمود: «این جبریل بود آمد تا امور دین تان را به شما بیاموزد». صحیح مسلم(8)
از اینرو اولین امری مهم از امور دین که باید مسلمان آنرا بداند، در حدیث جبریل علیه السلام بیان شده است که اولین مرتبۀ آن اسلام و اولین رکن اسلام کلمۀ شهادت می‌باشد.

معناي لا اله الا الله:
لا اله الا الله يعني هيچ معبودي بر حق جز الله تعالي وجود ندارد، پس چنانکه الله تعالی در پادشاهي و فرمانروایی خود شريکی ندارد، در عبادت او نيز کسي شريک نمي باشد.
(لا اله الا الله) کلمه توحید است. این کلمه ایمان را در برگرفته و حاوی آن است، این کلمه عنوان و اساس اسلام است.
معنی آن این است که: هیج معبودی نیست که شایسته عبادت باشد، جز ذات الله و کسانی که این کلمه را چنین تفسیر کرده اند که: هیچ موجودی بجز الله وجود ندارد، مرتکب خطا شده اند، زیرا معنی اله، معبود است نه موجود. بنابراین معنی این سخن چنین خواهد بود که: لا معبود موجود الا الله، یعنی هیچ معبودی وجود ندارد بجز الله! و این اشتباه بزرگ است، زیرا این معنی مستلزم این است که هر معبودی خواه حق باشد یا باطل “الله” است!! در نتیجه آنچه را که مشرکان و سایر کفار عبادتش کرده اند مانند: آفتاب (شمس) و ماه (قمر) و ستاره ها (نجوم)، و… همه الله بوده باشند و از این قول چنین بر می آید که جز الله هیچ کسی دیگری عبادت نشده است و این معنا از هر باطلی باطل تر است.
بنابراین معنای صحیح و دقیق این است که: هیچ معبودی نیست که لایق و شایسته عبادت باشد جز الله تک و تنها.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: