(سوال) آيا اگر اصول دين فقط شامل (معاد، نبوت و توحيد) باشد آنگاه همه اديان با هم مشترک نخواهند بود؟

(سوال) آيا اگر اصول دين فقط شامل (معاد، نبوت و توحيد) باشد آنگاه همه اديان با هم مشترک نخواهند بود؟

(جواب) خیر چنین نیست بلکه تفاوت و برتري اسلام نسبت به سایر اديان در اين است که:

1- مسلمانان به تمام انبياء ايمان دارند درحاليکه ديگر اديان آسماني به تمام انبياء ايمان نمي آورند، بنابراين تنها مسلمانان اصل “نبوت” را دارند.

2- مسلمانان به تمام ملائکه و به تمام کتابهاي آسماني از جمله قرآن ايمان دارند، درحاليکه ديگر اديان به تمام ملائکه يا به کتاب قرآن ايمان ندارند.

3- مسلمانان موحد هستند و کسي را با خداي خود – در عبادت يا در خالقيتش – شريک نمي کنند، اما ديگر اديان آسماني براي خدا در عبادتش يا در خالقيتش شريک قرار مي دهند، مثلا يهود مي گويند عزير پسر خداست! و اين با توحيد منافات دارد و يا نصاري عيسي عليه السلام و مادرش را به فرياد مي خوانند و او را شريک کرده اند، پس بغير دين اسلام، ديگر اديان اصل “توحيد” را ندارند.

4- تنها مسلمانان به تمامي آنچه که در روز قيامت روي مي دهد ايمان دارند، اما ديگر اديان تنها به بخشي از آن ايمان دارند، بنابراين ايمان آنها به آخرت ( یعنی معاد) ناقص است اما مسلمانان اين اصل را بطور کامل دارند.

5- و برتري اصلي مسلمانان در اينست که به آخرين دين خدا که توسط آخرين فرستاده اش بر انسانها عرضه شده ايمان دارند و بر آن دين کامل هستند، که ديني جهاني و فراگير است و خداي متعال تنها به آن راضي و خشنود است، و خداوند متعال مي فرمايد:

« وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلاَمِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ». (آل عمران 85).

يعني: و هر کس جز دين اسلام آيينى براى خود انتخاب کند، از او پذيرفته نخواهد شد؛ و او در آخرت، از زيانکاران است.

بنابراين سه اصل (توحيد، نبوت و معاد) تنها در دين اسلام وجود دارد و ساير اديان اين اصول را يا ندارند و يا ناقص کرده اند. و اين برتري دين اسلام بر ساير اديان است.

والله اعلم

Leave a comment